1.מי אתם? מה אתם? לא שמעתי ולא מכיר – אנו חברת גלובל קורייר אקספרס, חברת בלדרות ותיקה,  שעיקר עיסוקנו הוא טיפול במשלוחים הנרכשים ברשת והמועברים אלינו לשחרור עפ"י חוק ולאחר שחרור, להפצה לצרכנים בישראל.


2.מדוע אני צריך לשלם מיסים? עפ"י חוקי מדינת ישראל ישנם מיסים שונים החלים על טובין ביבוא כגון: מע"מ, מס קניה. בנוסף קיימים היטלים מטעם רשויות כגון: משרד הבריאות ומשרד התחבורה. ישנן גם דרישות תקן כחוק.

בייבוא טובין בדואר או במשלוח אוויר חל פטור מתשלום מסים על טובין שערכם אינו עולה על 75$ (למעט טבק ואלכוהול/ משלוחים המכילים טובין המצריך אישור של משרד ממשלתי כמו תחבורה/תקשורת/ בריאות ועוד). אם ערך הטובין הינו בין 75$ ל-500$ יהיו הטובין פטורים מתשלום מכס, אבל חייבים בתשלום מס קנייה (אם חל), ומע"מ( המע"מ  מחושב מתוך ערך CIF  הכולל את עלות הטובין + ערך הובלה וערך יחסי לביטוח).  טובין שערכם עולה מעל 500$ חייבים בתשלום מלוא המסים החלים עליהם בדומה ליבוא המסחרי, גם אם נשלחו ללא תמורה מאדם פרטי ואפילו אם הם משומשים. 

מידע נוסף לגבי חוק המכס נמצאים באתר רשות המסים בכתובת:

https://taxes.gov.il/customs/PersonalImport/Pages/yebueshe_guide.aspx  


3.מדוע אני צריך לשלם דמי שחרור? הליך השחרור כרוך בפעולות פיסיות מול המכס המצריכות משאב אנושי ומערכות טכנולוגיות. כמו כן, בכל תשלום קיימים גם סעיפי אגרה נוספים המתלווים לחיובי הרשות ו/או המשרד הממשלתי הרלוונטי. לצורך שחרור הטובין עפ"י חוק ישנם תשלומים נוספים – המשולמים לגורמים שצוינו לעיל, שצריך להביא בחשבון, כגון: אגרת רשימון, אגרת מחשב ואגרת בטחון, אגרת ניטול של מסוף המטענים, אחסנה (במידה שהמשלוח לא שוחרר תוך פרק הזמן הקצוב למשלוח בלדרות כחוק)– על עלויות אלה אין לנו כל שליטה. לעלויות אלה מתווספת עמלת טיפול של החברה בגין הטיפול המקצועי.  חישוב המיסים עפ"י חוק הינו על בסיס ערך המוצר פלוס ערך ההובלה. כל מוצר בעל ערך של מעל 75$ חייב במע"מ כחוק. 


4.באתר שרכשתי ממנו רשמו שעלי לשלם מיסים במדינת היעד אך לא ציינו דמי טיפול, אם כן מדוע עלי לשלם לכם דמי טיפול?  אני מבין/ה מדבריך שלא צוין באתר שיש לשלם עבור  דמי טיפול בארץ אך לצערי אין לי כל שליטה על פרסום זה.  אנו פועלים עפ"י חוקי מדינת ישראל הדורשים הליך שחרור מכס בגין יבוא אישי של טובין. הליך זה כרוך בפעולות פיסיות מול המכס המצריכות משאב אנושי ומערכות מידע טכנולוגיות ובגין השירות שאנו מבצעים אנו גובים דמי טיפול. באפשרותך לבחור לשחרר באופן עצמאי את כל המידע תוכל למצוא באתר לשכת המסחר או רשות המיסים.  לידיעתך, גם שחרור עצמאי באמצעות לשכת המסחר כרוך בדמי טיפול של לשכת המסחר עצמה.


5.איפה זה כתוב ומה אני יכול לעשות? באתר רשות המיסים של מדינת ישראל מופיע החוק כלשונו, והוא גלוי לציבור, שעל פיו מוצר בעל ערך מעל 75$ חייב בתשלום מע"מ כחוק. חשוב לציין כי בנוסף על כך גם מוצרים מתחת ל75 $עלולים להידרש לבדיקה פיזית באמצעות משרדים ממשלתיים רלוונטים כגון- משרד הבריאות, תחבורה, תקשורת ועוד.  באפשרותך לבצע שחרור באופן עצמאי.


6.האם אני מחויב להשתמש בשירותי העמילות השחרור וההפצה שלכם/ האם אני יכול לשחרר עצמאית?

הינך רשאי לשחרר  את המשלוח עצמאית באמצעות לשכת המסחר ,

ואז לא תחויב בדמי טיפול מצידנו. למיטב ידיעתנו גם לשכת המסחר גובה שחרור דמי טיפול-.


7.לא שילמתי את הסכום הזה עבור מוצר שרכשתי, שילמתי פחות – עלייך להעביר לנו דרך האתר את החשבונית התקינה בצירוף מס' המשלוח בנושא על מנת להתאים את החשבונית למס' המשלוח ואנו נחזור אליך שוב לאחר בירור עם הספק. בשלב הבירור המשלוח יאוחסן תחת השגחת המכס ועלויות האחסון יחויבו בהתאם. 

אלה הוראות החוק ואנו כפופים לו ופועלים לפיו.


8.שילמתי את כל העלויות והמיסים לספק –אין ברשותנו תיעוד לכך והדבר אינו מצוין בתעודת המשלוח שהגיעה אלינו. אנו נשלח את הבקשה שלך לבירור בחו"ל.  בשלב הבירור המשלוח יאוחסן כחוק תחת השגחת המכס. אם אכן מדובר במשלוח שעלויות השחרור שולמו מראש, המשלוח ישוחרר ויגיע אליך . אם לא כך המצב, ניצור עמך קשר בשנית על מנת לגבות עלויות שחרור ודמי אחסנה. חשוב לציין כי עיכוב בשחרור עלול לגרור עלויות אחסנה במסוף המטענים בנתב"ג וניאלץ לחייב בגינם. תשלום זה מועבר ישירות למסוף המטענים ואין לנו כל שליטה עליו.


9.לא מעונין לשלם ומעונין להחזיר את המשלוח לספק אנו נעדכן סירוב לתשלום לנציגינו בחו"ל שינחו אותנו בהחלטת הספק/המוכר. עד אז ועל פי חוק המשלוח יאוחסן במסוף המטענים תחת פיקוח המכס עד להודעה חדשה. חשוב לציין כי במידה ותתחרט ותבקש לשחרר בהמשך את המשלוח יצטרפו לדמי השחרור, דמי אחסנה על כל יום שהמשלוח אוחסן במכס. אנו ממליצים לך במקביל לפנות למוכר/ספק ולפתוח בקשה להחזרה. החל מרגע החלטתך לסרב להשתמש בשירותינו לשחרור המשלוח, אנו מונחים שלא לקבל הנחיות מהקונה אלא מהמוכר בלבד ולכן לצערנו אין באפשרותנו לסייע לך. באפשרותך לזרז את הליך באמצעות פנייה למוכר בלבד ולא אלינו.


10.אפשר לשלם במזומן או העברה בנקאית? – לא ניתן לשלם במזומן ולא ניתן לשלם ישירות לשליח או בהעברה בנקאית (שלוקחת זמן, ובזמן ההמתנה ניאלץ, עפ"י חוק לאחסן את המשלוח תחת פיקוח מכס, עלות שלא נוכל לאמוד אותה). דרך התשלום היחידה הינה בכרטיס אשראי כפי שבוצעה הרכישה של המוצר ברשת.


11.אם אני משלם עכשיו, מתי אני מקבל את המשלוח? – מיד לאחר התשלום, המשלוח נכנס לתהליך שחרור מול המכס. לאחר השחרור המשלוח יוצא מנתב"ג להפצה. בדרך כלל הליך ללא עיכובים ובעיות מיוחדות מסתיים תוך פרק זמן קצר. מצידנו יעשה כל מאמץ לבצע כמה שאפשר מהר יותר. במידה והמשלוח יידרש לבדיקה פיזית של המכס אנו נמשיך לטפל אך זה עלול לקחת מספר ימים נוספים – ללא שליטתינו אלא לפי החלטת המכס בלבד. כל העת ביכולתך להתעדכן דרך מעקב באתר.


12.השליח יתאם עמי את ההפצה? – אין תיאום של השליח. המשלוחים המשוחררים יוצאים מיד להפצה. אם לא תהיה בבית, או שתישאר פתקית או שישלח אליך לנייד הרשום הודעה (כשמדובר בקיבוצים ויישובים ייתכן ותהיה הפצה למחלק הדואר בישוב וזה עלול לקחת כשבוע ימים).

 

13.אם אני לא בבית? – אין צורך לחכות, כיוון שהמשלוח יגיע על פי קווי הפצה במהלך שעות היום אליך או למישהו מטעמך שיהיה בכתובת שמסרת ושיחתום על המשלוח.

 

14.איך אני יוצר קשר במקרה של תקלה או שהמשלוח לא הגיע אלי? – באמצעות לחיצה על 'צור קשר' באתר ונשמח לספק שירות מקצועי איכותי ומהיר.

 

15.בפעם הקודמת שהזמנתי את אותו המוצר, לא נתבקשתי לשלם- מדוע?- אפשרי שערך הטובין המוצהר גבוה מ75$ או שחוקי המכס השתנו. חברת gcx מחויבת להצהיר ולהעביר תהליך שחרור מלא על כל טובין שמגיע דרכה בכפוף לחוקי מדינת ישראל ליבוא אישי- חוקים אלו ניתן למצוא באתר רשות המיסים.

 

16.מדוע המשלוח שלי נפל לבדיקה פיזית במכס? בתהליך השחרור המשלוח עובר בדיקה ממוחשבת מול גורמי המכס ולעיתים המכס דורש לראות את הטובין ולהעבירו בדיקה פיזית מדוקדקת. אין לנו יכולת לדעת/לשלוט באילו מקרים המכס ידרוש בדיקה. ישנם מוצרים המוגדרים כרגישים ובהם הסיכוי לבדיקה פיזית גבוה לעומת שאר המוצרים (למשל: רחפנים, קורקינט חשמלי ועוד).

 

17.מדוע המשלוח שלי דורש אישור של משרד ממשלתי (תחבורה/ בריאות/ תקשורת/ מכון תקנים)?– על פי חוקי מכס ישראל, טובין מסוימים חייבים בהצגת אישור רשות מוסמכת בעת שחרורם מפיקוח המכס. לדוגמא: חלקי חילוף לרכב, מוצרי תקשורת, ועוד. היבואן מחויב להציג אישורים אלו מול גורמי המכס בתהליך השחרור שיתבצע על ידי חברת gcx. הליך זה כרוך בהגעה של נציג ממשרד ממשלתי הנדרש על פי חוק, ונציג מטעמינו יבצע עבורך בדיקה זו.


18.מדוע אני נדרש לשלם דמי אחסנה? – על פי נהלי המכס, משלוח בלדרות ביבוא אישי שלא משוחרר תוך פרק זמן הקצוב בחוק, יאוחסן במסוף המטענים בפיקוח מכס עד לקבלת התרת המשלוחהתשלום בגין האחסנה נגבה בהתאם לתעריף שבאתר ממ"ן. הוצאות אלו ייגבו מהיבואן ואין לחברת GCX כל שליטה על עלויות אלה.


19.מדוע אני נדרש למסור מספר ת.ז?  על פי חוק, משלוחים במשקל 5 ק"ג ומעלה ו/או בערך 100  $ ומעלה דורשים מספר ת.ז או מספר דרכון לצורך שחרור הטובין. משלוחים שעל פי דרישת המכס/ משלוחים שאוחסנו המצריכים שחרור פרטני נדרש בהם מספר ת.ז או דרכון.

 

20.אני גר באילת, מדוע אני צריך לשלם מע"מ? על פי חוקי מדינת ישראל, תושבי אילת פטורים מתשלום 17% מע"מ. תהליך השחרור כולל גביית המס מע"מ מהיבואן. בעת מסירת המשלוח על היבואן לסור למשרדי המכס באילת בצירוף העתק שטר המטען, חשבון הספק, חשבונית מס קבלה ומספר רשימון ולקבל את ההחזר.

 

21.האם במשלוח שערכו מעל 75$ עליי לשלם מיסוי גם על ההובלה? מחשבון ההמרה של המכס כולל בתוכו את ערך ההובלה בטובין שערכו מעל 75$ לדוגמא אם ביצעתי יבוא אישי למוצר שערכו 80$, וערך ההובלה עוד 10$ המיסים ייגבו לפי 90$. לעומת זאת אם ערך המוצר 60$ כלומר פחות מ75$, המוצר פטור ממס. כל המידע מופיע באתר רשות המיסים.


22.האם ניתן לאסוף את המשלוח באופן עצמאי מנתב"ג? החבילות מאוכסנות במתחם השטח האווירי בנתב"ג והגישה לשם מוגבלת למורשים בלבד. על כן, לא ניתן לאסוף חבילה ממחסני החברה בנתב"ג.


23.מה עושים אם החבילה שהגיעה אליי ניזוקה? החבילות שמגיעות לידי החברה מועברות לשחרור והפצה בשלמותן. במקרים חריגים מאוד במידה ואנו מאתרים נזק הנראה לעין חיצונית אנו מעדכנים בהתאם ומטפלים. חברת gcx לא נושאת באחריות לנזקים ולכל פיצוי כספי אם בכלל ולכן באחריות הצרכן להתדיין מול המוכר בנושאי זיכוי/פיצוי בגין הנזק .

 

24.האם ניתן ליצור קשר עם השליח? לא ניתן ליצור קשר עם השליח, ניתן לעקוב אחרי זמני ההפצה באתר.


25.חסר לי פריט בחבילה- יש לפנות במצב של תכולה חסרה אך ורק לספק שלא סיפק את כל הסחורה המוזמנת ולהוכיח על סמך חשבונית ותכולה.

 

26.תפצלו לי את החבילה כך שתהיה פחות מ75$- האם אתם יכולים לפצל לי את החבילה כך שתהיה פחות מ75$ ? אך ורק אם מוצגת חשבונית התואמת מהספק שהלקוח מציג לנו שערך הסחורה נמוך מ75$ והשאר הינו הובלה shipping. כמו כן, לא מדובר ב"פיצול" על סמך הגדרות המכס. הכוונה יותר לשינוי הערך של הסחורה לעומת מה שדווח מחו"ל. אין לנו כל אישור לפתוח חבילות ולבצע פיצולים על פי חוק. 


27.מדוע המשלוח שלי מעוכב/ טרם שוחרר מהמכס?

המשלוח טרם נחת בישראל

המשלוח מעוכב במכס לבדיקה/ נדרש לבדיקה של משרד ממשלתי, ייקח מספר ימים. ניתן לעקוב אחרי הסטטוס במעקב המשלוחים שבאתר.

טרם הסדרת את תשלום המיסים הנדרש לצורך תהליך השחרור


 28.האם ניתן לייצא דרככם משלוחים לחו"ל? Gcx מספקת, בין השאר, גם שירותי יצוא. תהליך היצוא פותח באיסוף החבילה מהשולח באמצעות שליח, הגעת המשלוח לנתב"ג- מדידה ושקילה של החבילה, הכנת שטר מטען, תהליך בטחון והטסה ליעד. עלות היצוא מורכבת מהובלה אווירית + היטלי דלק וביטחון. ניתן לבקש הצעות מחיר באמצעות המייל export@gcx.co.il


29.איך ניתן לעקוב אחר חבילה ששלחתי לחו"ל?  ניתן לעקוב אחר החבילה באמצעות מספר שטר מטען יצוא באתר שלנו. 


30.כמה זמן ייקח לחבילה שלי להגיע לייעדה? זמני ההגעה ליעדים השונים מצורפים בקישור הנ"ל . בהחזרות- יש לקחת בחשבון את הליך השיטעון המתבצע מול המכס וכפוף להחלטותיו.


31.האם ניתן להחזיר את המשלוח לשולח דרככם? Gcx מספקת, בין השאר, גם שירותי יצוא. החזרת המשלוח תלויה בתכולתו ובשיקולי ביטחון של חברת התעופה (למשל: מכשירים  ניידים המכילים סולללות ליטיום, נוזלים, מטענים המוגדרים כמסוכנים וכו'). התהליך כרוך בעלויות שטעון- פתיחת תיק מול המכס, אגרת רשימון, דמי ניטול ואחסנה במסוף המטענים, דמי שילוח והיטלים. בחלק מהמקרים- המוכר נושא בעלויות ההחזרה לכן יש לבדוק כל נושא לגופו. ניתן לבקש הצעות מחיר באמצעות המייל export@gcx.co.il


32.מהי עלות ההחזרה של המשלוח? המחיר תלוי ביעד המשלוח והמשקל. העלות מורכבת מהובלה אווירית + היטלי דלק וביטחון.